לימוד אודות רבי מאיר בעל הנס

כבר מגיל קטן חשוב לחנך את הדור הצעיר שלנו על גדולי היהודים שחיו לאורך ההיסטוריה, זאת כדי לשמור על המסורת היהודית חי ונושמת, לזכור את האנשים שבזכותם התורה עוברת מדור לדור ועוד. רבים אף מבקרים בקברי צדיקים מתפללים לקב"ה בשמם ובעזרתם של אותם צדיקים לניסים וסגולות. לימוד אודות רבי מאיר בעל הנס יכול להיות חשוב מאוד לדור הצעיר, במיוחד לאלה המאמינים בדרכה של הדת ובתפילות לקב"ה ולאלה שיזדקקו בעתיד לניסים וסגולות ויגיעו לבקר בקבר רבי מאיר בעל הנס להתפלל בזכויותיו של התנא הקדוש.

מי היה רבי מאיר בעל הנס?

רבי מאיר בעל הנס היה דור רביעי לתנאים, גדול התנאים בדורו והיה גם תלמידו החשוב ביותר של רבי עקיבא ואף יושב לצידו בראש השולחן. הוא למד תורה גם מרבי עקיבא וגם מרמי ישמעאל ונחשב לתלמיד חכם מאוד. היה נשוי לברוריה, אישה שהייתה ידועה בצדקותה ובחוכמתה והייתה אף בתי של רבי חנינא בן תרדיון, מעשרת הורגי מלכות. רבי מאיר לא תמיד היה שמו כי אם רבי נהוראי. שמו שונה לרבי מאיר כשם שהוא מאיר עיני חכמים בהלכה. 

מדוע הוא נקרא בעל הנס?

רבי מאיר קיבל אל שמו את התוספת "בעל הנס" בשל סיפורו המיוחד וזכויותיו העומדים לעם ישראל לנצח. אחד הסיפורים המסופרים בגמרא היה באחות אשתו, אשר נקלחה למאסר על ידי הרומאים ששלטו באותה התקופה. אשתו ברוריה לא יכולה הייתה לשאת בצער וביקשה מבעלה לקחת שקים של מטבעות זהב ולפדות את שחרורה. אכן כך עשה רבי מאיר והגיע אל השומר אשר אבטח את המתחם באותו הלילה. אמר לשומר – קח שק של מטבעות זהב בתמורה לשחרורה. בחצי תשתמש בשבילך ובחצי השמי תשחד את הממונים עליך אם ישאלו מדוע אחת חסרה. אמר לו השומר "ומה יקרה כאשר יגמרו המטבעות?", ענה לו רבי מאיר: תאמר "אלקא דמאיר ענני" ותינצל. השומר לא השתכנע בתחילה וכדי לתפוס את תשומת ליבו החליט רבי מאיר להתגרות בכלבי השמירה במקום, כשאלה רצו אליו כדי לתקוף אותו הוא צעק "אלקא דמאיר ענני" והכלבים הניחו לו וחזרו למקומם בשקט. כעת השתכנע השומר והסכים לעסקה. כשנגמרו מטבעות הזהב הממומנים עליו הציעו לתלות את השומר בכיכר העיר אולם רגע לפני התלייה הוא צעק את המשפט ולא הצליחו לתלות אותו. ששאלו אותו מה פשר המקרה הוא סיפר את הסיפור והם שחררו את השומר והחלו לחפש אחר רבי מאיר.

היכן הוא קבור והאם נוכל לבקר שם?

קבר רבי מאיר ממוקם בטבריה ומסופר שזכותו של התנא הקדוש מגינה על עם ישראל עד היום ולנצח. על כן עשרות אלפי אנשים בשנה ויותר מגיעים לבקר בקברו של רבי מאיר בעל הנס ומתפללים לניסים, סגולות ובקשות מהקב"ה בזכותו של התנא הקדוש.

דילוג לתוכן